Hos Aspida Forsikring behandler vi personopplysninger for å kunne yte forsikringstjenester på best mulig måte. Nedenfor finner du opplysninger om hvordan vi behandler dine personopplysninger ved å velge den kategori du tilhører.
Når du har eller har hatt forsikring hos Aspida Forsikring
Formål: Å gjennomføre salg eller salgsfremmende tiltak
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, nåværende forsikringsselskap, begunstiget og forsikringstype.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype, som for eksempel forsikring for fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Opplysninger om hvilken fagforening du er medlem av eller annen organisasjon.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysningene som vi behandler, er hovedsakelig den informasjon du eller den som tegnet forsikringen for deg har gitt oss. I noen tilfeller vil vi også hente opplysninger fra andre kilder, f.eks. forsikringstaker som representerer en obligatorisk gruppeforsikring som du tilhører eller andre partnere som har angitt deg som potensiell kunde for oss. Vi kan også innhente opplysninger fra andre kilder f.eks. Folkeregisteret, Eiendomsregisteret, Brønnøysundregistrene og Motorvognregisteret for verifisering av dine kontaktopplysninger og innhente opplysninger vedrørende forsikrede gjenstander eller eiendom som kan forsikres.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for at vi skal kunne selge forsikring til deg.
Dette omfatter når du tar kontakt med oss eller vi tar kontakt med deg. Dette kan skje via telefon, når en av våre partnere henviser deg til oss eller deler dine opplysninger med oss. Vi innhenter og behandler personopplysninger også når du initierer et kjøp av forsikring på vår hjemmeside.
Vi vil kun behandle opplysninger om eventuell fagforening eller andre organisasjoner du tilhører for å sikre at vi gir deg de fordeler du har rett til å motta.
Rettslig grunnlag:
Når du kontakter oss:
Behandling er nødvendig for at vi skal oppfylle vår plikt til å gi deg forsikring. Behandlingen er derfor basert på en rettslig forpliktelse for oss.
Når vi kontakter deg:
Berettiget interesse, når markedsføringen skjer i samsvar med markedsføringslovens bestemmelser, ettersom vi vurderer at vår interesse i å ta kontakt med deg for å gi tilbud om forsikring overveier dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge det er nødvendig for å overholde og administrere forsikringsavtalen.
Dine rettigheter:
Du har alltid rett til å kreve at vi slutter å bruke dine personopplysninger til direkte markedsføring. Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger basert på en berettiget interesse. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er et tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Å kjøpe forsikring og beregne pris
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn-
- Personnummer.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer, skadetype, skadehistorie og antall krav.
- Kravsopplysninger per forsikring som helseopplysninger ved personforsikring (kvitteringer, journaler, lønnsopplysninger, arbeidsforhold osv.), opplysninger vedrørende skadet eiendom (eiendomsbetegnelse og registreringsnummer for bil) ved eiendomsforsikring.
- Forsikringssvindelhistorikk som for eksempel melding om at forsikringsavtale sies opp på grunn av svindel.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du eller den som har tegnet forsikring for deg har gitt oss. I noen tilfeller vil vi også innhente opplysninger fra andre kilder, f.eks. Folkeregisteret, Eiendomsregisteret, Brønnøysundregistrene og Motorvognregisteret for verifisering av dine kontaktopplysninger og innhente opplysninger om forsikringstype og opplysninger som vi kan basere vår risikokalkyle på.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for beregning av risiko og premie. Vi behandler også personopplysninger for beregning av pris for andre kunder.
Rettslig grunnlag:
Dersom du er ny kunde eller fornyer forsikringen:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det kreves for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge det er nødvendig for å overholde og administrere forsikringsavtalen.
Det kan også være andre grunner for at vi oppbevarer personopplysningene, f.eks. oppfyllelse av en rettslig forpliktelse eller for å sikre våre rettslige interesser eller andre viktige allmenne hensyn.
Når vi behandler personopplysninger for beregning av pris for andre kunder:
Berettiget interesse, ettersom vi mener at vi har en berettiget interesse, delvis på grunn av vår kontraheringsplikt. Prisdifferensiering korresponderer med den kollektive interessen i at den enkelte betaler en pris som tilsvarer den risiko man bærer.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det kreves for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Dine rettigheter:
Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger som er basert på berettiget interesse. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette behandlingen dersom det er en tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Forvalte og oppfylle forsikringsavtaler
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Økonomisk informasjon som bankkonto og fakturanummer.
- Opplysninger om hvilken fagforening du er medlem av eller annen organisasjon som f.eks. trossamfunn.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du eller den som har tegnet forsikring for deg har gitt oss. I noen tilfeller vil vi også innhente opplysninger fra andre kilder, f.eks. Folkeregisteret, Eiendomsregisteret, Brønnøysundregistrene og Motorvognregisteret for verifisering av dine kontaktopplysninger og innhente opplysninger om forsikringstype.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne tilby deg og forvalte din forsikring, og å oppfylle våre forpliktelser overfor deg. Dette omfatter forvaltning av innkomne premier til Aspida Forsikring, å gi deg en oversikt over forsikringene dine og administrasjon ved transport av forsikringer fra et annet forsikringsselskap.
Vi vil kun behandle opplysninger om eventuell fagforening eller andre organisasjoner som trossamfunn for å sikre at vi gir deg de fordeler du har rett til å motta.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for å oppfylle rettslige forpliktelser som påhviler Aspida Forsikring.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det kreves for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge du har forsikring hos oss, og etter opphør av forsikringen så lenge du eller andre kan ha rett til å kreve erstatning under forsikringen. Denne perioden vil variere avhengig av hvilken forsikring som er tegnet, men er minst 10 år etter opphør av forsikringen på grunn av gjeldende foreldelsesregler. I noen tilfeller er det også mulig å gjøre forsikringskrav gjeldende etter 10 år og for disse forsikringsavtalene vil vi oppbevare personopplysninger så lenge det er mulig at vi kan bli møtt med et forsikringskrav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Behandling av forsikringskrav
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Økonomisk informasjon som bankkonto og fakturanummer.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer, skadetype, skadehistorie og antall krav.
- Kravsopplysninger per forsikring som helseopplysninger ved personforsikring (kvitteringer, journaler, lønnsopplysninger, arbeidsforhold osv.), opplysninger vedrørende skadet eiendom (eiendomsbetegnelse og registreringsnummer for bil) ved eiendomsforsikring.
- Adferdsopplysninger som kamera- og videoopptak, overvåkningsvideoer og telefonopptak.
- Opplysninger om straffbare forhold – som politirapporter.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss eller som har tilkommet behandlingen av ditt erstatningskrav gjennom for eksempel opplysninger fra helse- og omsorgspersonell, politirapporter etter ulykker eller kriminelle handlinger og i enkelte tilfeller fra andre forsikringsselskaper ved omfattende undersøkelser og når flere forsikringsselskaper samarbeider.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å administrere og behandle forsikringskrav fremmet under din forsikring.
Dette omfatter også behandling for inndrivelse av erstatningskrav fra den ansvarlige part (herunder regress), for å sikre reparasjon av skader samt fastlegge, utøve eller forsvare et rettskrav i forbindelse med rettslig behandling.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det kreves for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge du har forsikring hos oss og i den tid etter opphør av forsikringen da du eller andre kan ha rett til å kreve erstatning under forsikringen. Denne perioden vil variere avhengig av hvilken forsikring som er tegnet, men er minst 10 år etter opphør av forsikringen på grunn av gjeldende foreldelsesregler. I noen tilfeller er det også mulig å gjøre forsikringskrav gjeldende etter 10 år og for disse forsikringsavtalene vil vi oppbevare personopplysninger så lenge det er mulig at vi kan bli møtt med et forsikringskrav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Tegning og forvaltning av gjenforsikringsavtaler
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Helseopplysninger såsom sykdomsstatus og medisinsk uførhet.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer, skadetype, skadehistorie og antall krav.
- Kravsopplysninger per forsikring som helseopplysninger ved personforsikring (kvitteringer, journaler, lønnsopplysninger, arbeidsforhold osv.), opplysninger vedrørende skadet eiendom (eiendomsbetegnelse og registreringsnummer for bil) ved eiendomsforsikring.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss, og som har blitt en del av saksbehandlingen.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for forvaltning av våre avtaler om gjenforsikring (reassuranse), både i tilknytning til eventuelle krav og etablering av forsikring, når det er nødvendig å gjøre selvstendige vurderinger av særskilt risiko og når det foretas skadeoppgjør mellom oss og gjenforsikringsselskapet.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt. Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det kreves for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge du har forsikring hos oss og i den tid etter opphør av forsikringen da du eller andre kan ha rett til å kreve erstatning under forsikringen. Denne perioden vil variere avhengig av hvilken forsikring som er tegnet, men er minst 10 år etter opphør av forsikringen på grunn av gjeldende foreldelsesregler. I noen tilfeller er det også mulig å gjøre forsikringskrav gjeldende etter 10 år og for disse forsikringsavtalene vil vi oppbevare personopplysninger så lenge det er mulig at vi kan bli møtt med et forsikringskrav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Forebygging og utredning av svik og straffbare handlinger
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Økonomisk informasjon som bankkonto og fakturanummer.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer, skadetype, skadehistorie og antall krav.
- Kravsopplysninger per forsikring som helseopplysninger ved personforsikring (kvitteringer, journaler, lønnsopplysninger, arbeidsforhold osv.), opplysninger vedrørende skadet eiendom (eiendomsbetegnelse og registreringsnummer for bil) ved eiendomsforsikring.
- Adferdsopplysninger som kamera- og videoopptak, overvåkningsvideoer og telefonopptak.
- Opplysninger om straffbare forhold – som politirapporter.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du eller den som har tegnet forsikring for deg har gitt oss. Vi henter også inn opplysninger fra åpne kilder og registre som er tilgjengelig for oss, f.eks. Folkeregisteret, Eiendomsregisteret, Brønnøysundregistrene og Motorvognregisteret. Ved kvalifisert mistanke om forsikringssvindel kan i visse tilfeller opplysninger innhentes gjennom observasjon i det offentlige rom, med og uten kamera.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne vurdere forsikringskrav, forhindre forsikringssvindel (svik) og for å utrede faktum i uklare forsikringssaker. Dette omfatter analyse av kundedata, statistiske data og forsikringskrav
Dette omfatter også behandling for dekning av krav fra den ansvarlige part, og til å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Vi behandler også personopplysninger for å forebygge og avdekke transaksjoner med tilknytning til utbytte fra straffbare handlinger eller med tilknytning til terrorfinansiering. Hvitvaskingsloven pålegger oss å undersøke og rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det kreves for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Utredningen utgjør en del av saksbehandlingen, men personopplysningene relatert til denne vil oppbevares i et eget register så lenge det er nødvendig for formålet, men ikke ut over 10 år. Dersom vi finner at opplysningene ikke er relevante for formålet, vil de bli slettet.
Personopplysninger som oppbevares iht. hvitvaskingsloven vil oppbevares innen de rammer loven setter.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Oppfyllelse av rettslige forpliktelser og etterlevelse av gjeldende lovgivning
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer, skadetype, skadehistorie og antall krav.
- Annen informasjon som navn på begunstiget.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss, og som har blitt en del av saksbehandlingen.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for oppfyllelse og etterlevelse av regulatoriske krav. Dette omfatter bl.a. krav til beregning av reserver for skader, forpliktelser ette bokføringslovgivningen, håndtering av kundeklager, utredning av treff mot sanksjonslister, hvitvaskingskontroll, eller rapportering til myndighetene i tilfelle mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det kreves for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Vi oppbevarer personopplysninger så lenge det er nødvendig for oppfyllelse av gjeldende rettslige forpliktelser, f.eks. fem (5) år etter et avsluttet kundeforhold i henhold til hvitvaskingsloven.
Opplysningene kan oppbevares lengre dersom det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Gi kunderådgivning og støtte
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Økonomisk informasjon som bankkonto og fakturanummer.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne gi deg råd over telefon og via email.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, ettersom vi mener at vi har en berettiget interesse i å gi rådgivning og kundestøtte.
Formålet og behandlingen er en del av oppfyllelsen av forsikringsavtalen.
Samtykke til behandling av sensitive opplysninger, som helseopplysninger.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge det er nødvendig for å overholde og administrere forsikringsavtalen og våre forpliktelser ved et eventuelt forsikringskrav.
Dine rettigheter:
Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger basert på en berettiget interesse. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er et tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Når vårt rettslige grunnlag for behandlingen er samtykke fra deg, har du alltid rett til å trekke tilbake samtykke. I så tilfelle vil du ikke lenger ha mulighet til å ta del i den tjenesten vi tilbød på grunnlag av ditt samtykke. Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Å drive markedsføring, herunder analyser i markedsføringsøyemed og profilering.
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Markedsføringsopplysninger om søk i sosiale media, aktiviteter på hjemmesiden, telefonsamtaler med oss og bruk av Din side på vår hjemmeside.
- Andre opplysninger f.eks. om gjenstander som kan forsikres.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss. I noen tilfeller vil vi også kunne innhente opplysninger fra andre kilder som tredjeparts informasjonskapsler [Cookies] for opplysninger om dine online-aktiviteter.
Hva vi gjør:
Hva vi gjør: Vi behandler personopplysninger for å kunne drive markedsføringsaktiviteter og gjennomføre analyser i markedsføringsøyemed. Dette omfatter analyser av kundeadferd ved markedsføring av våre produkter og tjenester og å drive markedsføringsaktiviteter i tilknytning til samarbeidspartnere og distribusjonskanaler. Resultatet av analysen vil bli benyttet til å forbedre erstatte og utvikle nye forsikringsprodukter, prosesser og arbeidsmetoder med det formål å imøtekomme dine og andre kunders forventninger og ønsker. Vi vil også kunne analysere dine personopplysninger for å forutse dine interesser og behov (profilering) for å kunne gi deg tilpasset markedsføring.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, når markedsføringen skjer i samsvar med markedsføringslovens bestemmelser, ettersom vi vurderer at vår interesse i å markedsføre våre produkter og tjenester samt utføre analyser for markedsføringsformål overveier dine personverninteresser. Samtykke, i samsvar med markedsføringsloven, ved markedsføring av tredjeparts produkter og tjenester via e-post eller gjennom andre automatiske systemer.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge det er nødvendig for å overholde og administrere forsikringsavtalen.
Dine rettigheter:
Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger basert på en berettiget interesse. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er et tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Når vårt rettslige grunnlag for behandlingen er samtykke fra deg, har du alltid rett til å trekke tilbake samtykke. I så tilfelle vil du ikke lenger ha mulighet til å ta del i den tjenesten vi tilbød på grunnlag av ditt samtykke. Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Drive forretningsutvikling
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer, skadetype, skadehistorie og antall krav.
- Kravsopplysninger per forsikring som helseopplysninger ved personforsikring (kvitteringer, journaler, lønnsopplysninger, arbeidsforhold osv.), opplysninger vedrørende skadet eiendom (eiendomsbetegnelse og registreringsnummer for bil) ved eiendomsforsikring.
- Adferdsopplysninger som telefonopptak.
- Opplysninger om straffbare forhold – som politirapporter.
- Andre opplysninger som korrespondanse og kontakthistorikk med en av våre forsikringsdistributører.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss, og som har blitt en del av saksbehandlingen hos oss.
Hva vi gjør:
Vedrørende klager, så følger vi opp samtlige klager og forbedrer våre prosesser og iverksatte tiltak.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, ettersom vi mener at vår interesse i å drive forretningsutvikling overveier dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares og behandles så lenge det er nødvendig i henhold til forsikringsavtalen eller for de formål som er angitt over. Personopplysningene vil bli behandlet samlet ettersom formålet kan nås uten bruk av identifiserbare personopplysninger.
Dine rettigheter:
Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger basert på en berettiget interesse. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er en tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Ivareta våre rettslige interesser i tilfelle tvist
Personopplysninger:
Samtlige personopplysninger som kan være relevante for behandlingen av en tvist, hvilket kan inkludere de opplysninger som er nevnt over.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss og som har blitt en del av saksbehandlingen.
Hva vi gjør:
Ved tvist om f.eks. forsikringsoppgjør hvor vi er av en annen oppfatning av om erstatning skulle ha vært gitt og/eller størrelsen på erstatningen, har vi rett til å behandle personopplysninger med det formål å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Rettslig grunnlag:
Ved en tvist, herunder behandling av klagesak i Finansklagenemnda, har vi rett til å behandle personopplysninger ettersom dette er en berettiget interesse og nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge du har forsikring hos oss og i den tid etter opphør av forsikringen da du eller andre kan ha rett til å kreve erstatning under forsikringen. Denne perioden vil variere avhengig av hvilken forsikring som er tegnet, men er minst 10 år etter opphør av forsikringen på grunn av gjeldende foreldelsesregler. I noen tilfeller er det også mulig å gjøre forsikringskrav gjeldende etter 10 år og for disse forsikringsavtalene vil vi oppbevare personopplysninger så lenge det er mulig at vi kan bli møtt med et forsikringskrav.
Opplysningene kan oppbevares lengre dersom det er nødvendig for å etablere, utøve eller forsvare et rettslig krav.
Dine rettigheter:
Se punkt 3 hvis du vil vite mer om dine rettigheter.
Dersom du er skadelidende eller har et krav hos oss, men ikke er forsikret hos oss
Formål: Behandle forsikringskrav
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Helseopplysninger som journaler, legens notater og sykdomsstatus.
- Identifikasjonspapirer som førerkort, fødselsattest eller eventuelt dødsattest.
- Økonomisk informasjon som bankkonto og lønn.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer og skadetype.
- Kravsopplysninger avhengig av kravet, f.eks. kvitteringer, helseopplysninger, opplysninger om lønn, arbeidsforhold osv.
- Adferdsopplysninger som kamera- og videoopptak, overvåkningsvideoer og telefonopptak.
- Opplysninger om straffbare forhold – for eksempel politirapporter.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss eller som har blitt en del av saksbehandlingen gjennom opplysninger fra helse- og omsorgspersoner, fra politiet i forbindelse med ulykker eller kriminelle handlinger, fra domstolene ved lovovertredelser, fra arbeidsgiver ved økonomiske opplysninger og i enkelte tilfeller fra andre forsikringsselskaper ved omfattende etterforskning og flere forsikringsselskaper samarbeider. Dersom aktuelle forsikring er livsforsikring, hentes opplysninger også fra avdødes gjenlevende familie.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne administrere og behandle ditt krav.
Vi behandler også personopplysninger for å inndrive erstatningskrav fra den ansvarlige part (herunder regress) og for å etablere, fastholde eller forsvare et rettskrav i tilknytning til forsikringskravet.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge det er nødvendig for å administrere og overholde forsikringsavtalen og våre forpliktelser i relasjon til ditt forsikringskrav. Denne perioden vil variere avhengig av hvilken forsikring som er tegnet og /eller skade som har inntruffet. I noen tilfeller er det mulig å gjøre forsikringskrav gjeldende etter 10 år og for disse tilfellene vil vi oppbevare personopplysninger så lenge det er mulig at vi kan bli møtt med et forsikringskrav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Forebygging og utredning av svik og straffbare handlinger
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Økonomisk informasjon som bankkonto og lønn.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer og skadetype.
- Kravsopplysninger avhengig av kravet, f.eks. kvitteringer, helseopplysninger, opplysninger om lønn, arbeidsforhold osv.
- Adferdsopplysninger som kamera- og videoopptak, overvåkningsvideoer og telefonopptak.
- Opplysninger om straffbare forhold – for eksempel politirapporter
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss eller har blitt til en del av saksbehandlingen. Vi henter også inn opplysninger fra åpne kilder og registre som er tilgjengelig for oss, f.eks. Folkeregisteret, Eiendomsregisteret, Brønnøysundregistrene og Motorvognregisteret. Ved kvalifisert mistanke om forsikringssvindel kan i visse tilfeller opplysninger innhentes gjennom observasjon i det offentlige rom, med og uten kamera.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne vurdere forsikringskrav og for å utrede faktum i uklare forsikringssaker. Dette omfatter analysering av kundedata, statistiske data og forsikringskrav.
Dette omfatter også behandling for dekning av krav fra den ansvarlige part og til å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Vi behandler også personopplysninger for å forebygge og avdekke transaksjoner med tilknytning til utbytte fra straffbare handlinger eller med tilknytning til terrorfinansiering. Hvitvaskingsloven pålegger oss å undersøke og rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Utredningen utgjør en del av saksbehandlingen, men personopplysningene relatert til denne vil oppbevares i et eget register så lenge det er nødvendig for formålet, men ikke ut over 10 år. Dersom vi finner at opplysningene ikke er relevante for formålet, vil de bli slettet.
Personopplysninger som oppbevares iht. hvitvaskingsloven vil oppbevares innen de rammer loven setter.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Tegning og forvaltning av gjenforsikringsavtaler
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Helseopplysninger såsom sykdomsstatus og medisinsk uførhet.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer og skadetype.
- Kravsopplysninger avhengig av kravet, f.eks. kvitteringer, helseopplysninger, opplysninger om lønn, arbeidsforhold osv.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss eller har blitt til en del av saksbehandlingen.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for forvaltning av våre gjenforsikringsavtaler(reassuranse), i tilknytning til eventuelle krav og for skadeoppgjør med gjenforsikringsselskapet.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge det er nødvendig for å administrere og overholde forsikringsavtalen og våre forpliktelser i relasjon til ditt forsikringskrav. Denne perioden vil variere avhengig av hvilken forsikring som er tegnet og /eller skade som har inntruffet.. I noen tilfeller er det mulig å gjøre forsikringskrav gjeldende etter 10 år og for disse tilfellene vil vi oppbevare personopplysninger så lenge det er mulig at vi kan bli møtt med et forsikringskrav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Oppfyllelse av rettslige forpliktelser, gjeldende lovgivning
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Økonomisk informasjon som bankkonto og lønn.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer og skadetype.
- Kravsopplysninger avhengig av kravet, f.eks. kvitteringer, helseopplysninger, opplysninger om lønn, arbeidsforhold osv.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss. I enkelte tilfeller kan vi innhente personopplysninger fra andre kilder, f.eks. sykehus.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for oppfyllelse og etterlevelse av regulatoriske krav. Dette omfatter bl.a. krav til beregning av reserver for skader, forpliktelser ette bokføringslovgivningen, håndtering av kundeklager, utredning av treff mot sanksjonslister, hvitvaskingskontroll, eller rapportering til myndighetene i tilfelle mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge det er det nødvendig for å oppfylle gjeldende rettslige forpliktelser.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Dersom du er kontaktperson for en leverandør
Formål: Forvalte og oppfylle avtaler med leverandører
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Personlige opplysninger som jobbtittel.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som den aktuelle leverandøren / bedriftskunden eller du har gitt oss.
Hva vi gjør:
For deg som kontaktperson for en av våre leverandører, behandler vi dine personopplysninger for å kunne gjøre henvendelser om tilbud, inngå avtaler og oppfylle våre forpliktelser overfor din arbeidsgiver.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, ettersom vi mener at vår interesse i forvaltning og oppfyllelse av våre avtaler overveier dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Dine personopplysninger oppbevares så lenge det er aktuelt å gjøre henvendelser om tilbud, det foreligger en løpende avtale eller så lenge etterfølgende forpliktelser kan påberopes.
Dine rettigheter:
Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger basert på en berettiget interesse. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er en tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.
Dersom du er kontaktperson for forsikringstaker
Formål: Forvaltning og oppfyllelse av forsikringsavtalen
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Personlige opplysninger som jobbtittel.
- Adferdsopplysninger som telefonopptak.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som den aktuelle forsikringstakeren eller du har gitt oss.
Hva vi gjør:
For deg som kontaktperson for en av våre bedriftskunder (forsikringstakeren), behandler vi personopplysninger for å kunne oppfylle våre forpliktelser i henhold til avtalen mellom Aspida Forsikring og din arbeidsgiver.. Dette omfatter administrasjon av avtalen, behandling av eventuelle krav samt oppfyllelse av rettslige forpliktelser.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, ettersom vi mener at vår interesse i forvaltning og oppfyllelse av avtalene med våre bedriftskunder overveier dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysninger oppbevares så lenge det er nødvendig for å overholde forsikringsavtalen med din arbeidsgiver, samt så lenge et krav kan reises mot oss i henhold til forsikringen.
Dine rettigheter:
Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger basert på en berettiget interesse. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er en tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Å drive markedsføring og utføre analyser i markedsføringsøyemed.
Personopplysninger:
Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som den aktuelle forsikringstakeren eller du har gitt oss.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne drive markedsføringsaktiviteter og gjennomføre analyser i markedsføringsøyemed. Dette omfatter analyser av kundeadferd ved markedsføring, markedsføring av våre produkter og tjenester og å drive markedsføringsaktiviteter for oss og våre partnere.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, når markedsføringen skjer i samsvar med markedsføringslovens bestemmelser, ettersom vi anser at vår interesse i drive markedsføring og utføre analyser i markedsføringsøyemed overveier dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Dersom din arbeidsgiver er forsikringstaker:
Personopplysninger oppbevares så lenge vi har avtale med din arbeidsgiver samt så lenge et krav kan reises mot oss i henhold til forsikringen.
Dersom din arbeidsgiver er en potensiell forsikringstaker:
Personopplysninger oppbevares og behandles i den perioden som samsvarer med de til enhver tid gjeldende anbefalinger for markedsføring. Det er en forhåndsbetingelse at du ikke har motsatt deg direkte markedsføring. Dersom du velger å bli kunde hos oss, gjelder det som er angitt for forsikringstakere.
Dine rettigheter:
Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger basert på en berettiget interesse. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er en tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.
Dersom du besøker vårt kontor eller hjemmesiden
Formål: Å bevare IT-sikkerhet og fysisk sikkerhet i vårt IT-miljø og fysiske lokaler.
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer, tittel og e-postadresse.
- Opptak som kamera- og videoovervåkning.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å bevare IT-sikkerhet og fysisk sikkerhet i vårt IT-miljø og fysiske lokaler.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, ettersom vi anser at vår interesse i å bevare IT-sikkerhet og fysisk sikkerhet tilsidesetter dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysninger oppbevares i vårt gjestesystem i 30 dager. Kameraovervåkning vil oppbevares i 7 dager. Dersom du får utdelt adgangskort ved besøk hos oss, vil oppbevare personopplysninger tilknyttet adgangskortet i 100 dager.
Dine rettigheter:
Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger basert på en berettiget interesse. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er en tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.
Dersom du er vitne tilknyttet en skadesak eller av annen grunn inngår i vår saksbehandling
Formål: Behandling av forsikringskrav og forebygging og utredning av svik og straffbare handlinger
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Adferdsopplysninger som kamera- og videoopptak, overvåkningsvideoer og telefonopptak.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss eller som ellers har blitt en del av en skadesak.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne behandle erstatningskrav og for å utrede faktum i uklare forsikringssaker, samt for å forebygge og utrede mulig svik og straffbare handlinger.
For disse formål vil vi behandle dine personopplysninger dersom du anses å ha observasjoner som er viktige for å utrede det aktuelle kravet.
Personopplysningene oppbevares kun for å sikre at vi kan kontakte deg igjen for å få en beskrivelse av de observasjoner du har gjort som vitne.
Behandlingen omfatter også behandling i tilknytning til inndrivelse av krav fra andre ansvarlige parter (herunder regress) og til å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene dine oppbevares så lenge det er nødvendig for å administrere og overholde en forsikringsavtale og våre forpliktelser i relasjon til et forsikringskrav. Denne perioden vil variere avhengig av hvilken forsikring som er tegnet og /eller skade som har inntruffet. I noen tilfeller er det mulig å gjøre forsikringskrav gjeldende etter 10 år og for disse tilfellene vil vi oppbevare personopplysninger så lenge det er mulig at vi kan bli møtt med et forsikringskrav.
Dersom dine personopplysninger oppbevares for å forebygge og utrede av svik og straffbare handlinger vil disse slettes når de ikke lenger er relevante og senest etter 10 år.
Opplysningene kan også oppbevares lengre dersom det er nødvendig for å etablere, utøve eller forsvare et rettskrav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Dersom du er gav fordel til
Formål: Behandle forsikringskrav
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Finansiell informasjon som bankkontonummer.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss eller som vi har mottatt fra den personen som har angitt deg som begunstiget.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne behandle dit forsikringskrav. Behandlingen kan også omfattet kundeservice og veiledning hvis du for eksempel kontakter oss.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene dine oppbevares så lenge det er nødvendig for å administrere og overholde en forsikringsavtale og våre forpliktelser i relasjon til et mulig forsikringskrav. Denne perioden vil variere avhengig av hvilken forsikring som er tegnet og /eller skade som har inntruffet. I noen tilfeller er det mulig å gjøre forsikringskrav gjeldende etter 10 år og for disse tilfellene vil vi oppbevare personopplysninger så lenge det er mulig at vi kan bli møtt med et forsikringskrav.
Personopplysninger kan også oppbevares lengere dersom det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Forebygging og utredning av svik og straffbare handlinger
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Økonomisk informasjon som bankkonto og lønn.
- Kravsgeneriske opplysninger som opplysninger om skadetilfelle, saksnummer og skadetype.
- Kravsopplysninger avhengig av kravet, f.eks. kvitteringer, helseopplysninger, opplysninger om lønn, arbeidsforhold osv.
- Adferdsopplysninger som kamera- og videoopptak, overvåkningsvideoer og telefonopptak.
- Opplysninger om straffbare forhold – for eksempel politirapporter
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du eller den som har tegnet forsikring har gitt oss eller som har tilkommet gjennom behandlingen av forsikringskravet.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne vurdere forsikringskrav og for å utrede faktum i uklare forsikringssaker, samt for å forebygge og utrede mulig svik og straffbare handlinger.. Dette omfatter analyse av kundedata, statistiske data og forsikringskrav.
Behandlingen omfatter også behandling for dekning av krav fra den ansvarlige (herunder regress) og til å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav
Oppbevaringsperiode:
Dersom dine personopplysninger oppbevares for å forebygge og utrede av svik og straffbare handlinger vil disse slettes når de ikke lenger er relevante og senest etter 10 år.
Opplysningene kan også oppbevares lengre dersom det er nødvendig for å etablere, utøve eller forsvare et rettskrav.
Personopplysninger som oppbevares iht. hvitvaskingsloven vil oppbevares innen de rammer loven setter.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Oppfyllelse av rettslige forpliktelser og gjeldende lovgivning
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn
- Personnummer.
- Økonomisk informasjon som bankkontonummer.
- Andre opplysninger som reell eier og innholdet i innsendte klager.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss eller som vi har mottatt fra den personen som har angitt deg som begunstiget.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for oppfyllelse og etterlevelse av regulatoriske krav. Dette omfatter bl.a. krav til beregning av reserver for skader, forpliktelser etter bokføringslovgivningen, håndtering av kundeklager, utredning av treff på sanksjonslister, hvitvaskingskontroll, eller rapportering til myndighetene i tilfellemistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav
Oppbevaringsperiode:
Vi oppbevarer personopplysninger så lenge det er nødvendig for oppfyllelse av gjeldende rettslige forpliktelser, f.eks. fem (5) år etter et avsluttet kundeforhold i henhold til hvitvaskingsloven.
Opplysningene kan oppbevares lengre dersom det er nødvendig for å etablere, utøve eller forsvare et rettslig krav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Hvis du er vår motpart i en skadesak
Formål: Behandling av forsikringskrav
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Helseopplysninger
- Opplysninger om straffbare forhold – for eksempel politirapporter.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss eller som har blitt en del av saksbehandling gjennom for eksempel opplysninger fra helse- og omsorgspersonell, politirapporter etter ulykker eller kriminelle handlinger og i enkelte tilfeller fra andre forsikringsselskaper ved omfattende undersøkelser og når flere forsikringsselskaper samarbeider.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å behandle forsikringskrav som knytter seg til skade du har påført, eller selv har blitt påført av, noen som er forsikret i Aspida Forsikring.
Dette omfatter også behandling for inndrivelse av erstatningskrav fra den ansvarlige part (herunder regress), for å sikre reparasjon av skader samt fastlegge, utøve eller forsvare et rettskrav i forbindelse med rettslig behandling.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Vi har rett til å behandle sensitive personopplysninger når det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene dine oppbevares så lenge det er nødvendig for å administrere og overholde en forsikringsavtale og våre forpliktelser i relasjon til et forsikringskrav. Denne perioden vil variere avhengig av hvilken forsikring som er tegnet og /eller skade som har inntruffet. I noen tilfeller er det mulig å gjøre forsikringskrav gjeldende etter 10 år og for disse tilfellene vil vi oppbevare personopplysninger så lenge det er mulig at vi kan bli møtt med et forsikringskrav.
Opplysningene kan oppbevares lengre dersom det er nødvendig for å fastslå, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Dersom du er forsikringsformidler
Formål: Administrere og oppfylle forsikringsavtaler
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Personlige opplysninger som jobbtittel.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du eller din arbeidsgiver har gitt oss.
Hva vi gjør:
Vi behandler dine personopplysninger i forbindelse med forsikringsformidling for å beregne tilbud og inngå forsikringsavtale med den kunde som du formidler en forsikring til, samt og for å oppfylle våre forpliktelser overfor denne kunden.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Oppbevaringstid:
Personopplysningene oppbevares så lenge du eller din arbeidsgiver har et forretningsforhold med Aspida Forsikring.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Å drive markedsføring og utføre analyser i markedsføringsøyemed.
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Personlige opplysninger som jobbtittel.
- Andre opplysninger som kan tilskrives spesielle hendelser eller lignende.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du eller din arbeidsgiver har gitt oss.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne drive markedsføringsaktiviteter, f.eks. invitere til arrangementer, og gjennomføre analyser i markedsføringsøyemed.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, ettersom vi anser at vår interesse i drive markedsføring og utføre analyser i markedsføringsøyemed overveier dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge de forsikringene du har formidlet befinner seg i våre systemer.
Dine rettigheter:
Du kan når som helst å kreve at vi slutter å benytte dine personopplysninger til direkte markedsføring. Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger som er basert på en berettiget interesse som rettslig grunnlag. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er en tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.
Dersom du er en forsikringsagent for Aspida
Formål: Administrere og gjennomføre avtaler om forsikringsformidling
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Salgs- og tilbudsinformasjon.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du eller din arbeidsgiver har gitt oss.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å administrere og oppfylle våre forpliktelser i henhold til avtale mellom oss og din arbeidsgiver, f.eks. for provisjonsberegning og salgsoppfølging.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, ettersom vi anser at vår interesse i å administrere og oppfylle avtale med våre bundne agenter tilsidesetter dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares så lenge vi har avtale med din arbeidsgiver og så lenge du er ansatt hos dem.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Oppfyllelse av rettslige forpliktelser og gjeldende lovgivning
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer.
- Dokumentasjon på at kvalifikasjonskrav er oppfylt.
- Dokumentasjon på at vandelsattest og attest fra Konkursregisteret er fremlagt
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du eller din arbeidsgiver har gitt oss.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å oppfylle våre rettslige forpliktelser. Dette omfatter bl.a. dokumentasjonskrav vedrørende krav til kompetanse og egnethet.
Rettslig grunnlag:
Behandling er nødvendig for oppfyllelse av de rettslige forpliktelser som Aspida Forsikring er underlagt.
Oppbevaringstid:
Personopplysningene oppbevares så lenge det er nødvendig for oppfyllelse av gjeldende rettslige forpliktelser.
Dine rettigheter:
Se mer under Dine rettigheter.
Dersom du har tatt initiativ til å tegne privat forsikring eller er en potensiell kunde
Formål: Gjennomføring av salg og salgsfremmende tiltak
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Personnummer
- Forsikringsgenerisk informasjon som polisenummer, forsikringssum, begunstiget, forsikringstype og betalte premier.
- Opplysninger som er relevante avhengig av forsikringstype. For fast eiendom: identifikasjon av eiendommen, i tilknytning til livs- og personforsikring: f.eks. helseopplysninger, i tilknytning til bilforsikring: opplysninger om bilen og opplysninger om annen forsikret eiendom eller person, Finansiell informasjon som bankkonto.
- Opplysninger om medlemskap i organisasjon eller / fagforenings
- Markedsføringsopplysninger om søk i sosiale media, aktiviteter på hjemmesiden, telefonsamtaler med oss og bruk av Din Side på vår hjemmeside.
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du eller den som har tegnet forsikring for deg har gitt oss. Vi kan også innhente kontaktopplysninger fra eksterne informasjonskilder og annen informasjon f.eks. Folkeregisteret, Eiendomsregisteret, Brønnøysundregistrene og Motorvognregisteret. I noen tilfeller vil vi også innhente opplysninger fra andre kilder, f.eks. samarbeidspartnere, opplysningstjenester og markedsføringsaktører som har angitt deg som potensiell kunde for oss.
Hva vi gjør:
Vi behandler dine personopplysninger for at vi skal kunne selge forsikring til deg.
Dette skjer enten når du tar kontakt med oss eller vi tar kontakt med deg, når en av våre partnere henviser deg til oss eller når du initierer et kjøp av forsikring på vår hjemmeside.
Vi vil kun behandle opplysninger om eventuell fagforening eller andre organisasjoner for å sikre at vi gir deg de fordeler du har rett til å motta.
Rettslig grunnlag:
Når du kontakter oss:
Behandling er nødvendig for at vi skal oppfylle vår forpliktelse til å tilby deg forsikring og gi deg påkrevet informasjon. Behandlingen er derfor basert på en rettslig forpliktelse for oss.
Når vi kontakter deg uten at du først har tatt kontakt med oss:
Berettiget interesse, ettersom vi vurderer at vår interesse i å ta kontakt med deg for å gi tilbud om forsikring overveier dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysningene oppbevares fra det tidspunkt du eller initierer beregning av et forsikringstilbud men ikke sluttfører dette. Oppbevaringstiden avhenger av hvor lenge et tilbud er gyldig og vil ikke være ut over en måned etter utløp av akseptfrist
Dersom du tegner en forsikring, men benytter deg av din angrerett, vil vi oppbevare dine personopplysninger så lenge det følger av våre lovpålagte forpliktelser.
Dersom du velger å bli kunde hos oss, gjelder det som er angitt for forsikringstakere.
Dine rettigheter:
Du har alltid rett til å kreve at vi slutter å benytte dine personopplysninger til direkte markedsføring. Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger som er basert på en berettiget interesse som rettslig grunnlag. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er en tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.
Formål: Å drive markedsføring og utføre analyser i markedsføringsøyemed
Personopplysninger:
- Kontaktdetaljer som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Opplysninger om deg som person som alder, fødselsdato og kjønn.
- Markedsføringsopplysninger om søk i sosiale media, aktiviteter på hjemmesiden, telefonsamtaler med oss og bruk av Din side på vår hjemmeside.
- Opplysninger som du fyller inn i åpne felt.
- Informasjonskapsler.
- Andre opplysninger som statistikker og samleopplysninger
Vi innhenter personopplysninger fra:
De personopplysninger som vi behandler er hovedsakelig opplysninger som du har gitt oss. I enkelte tilfeller innhenter vi også personopplysninger fra andre kilder som tredjeparts informasjonskapsler vedrørende om online-besøk eller fra andre eksterne partnere som utleverer dine kontaktopplysninger til oss.
Hva vi gjør:
Vi behandler personopplysninger for å kunne drive markedsføringsaktiviteter og gjennomføre analyser i markedsføringsøyemed. Dette omfatter analyser av kundeadferd, markedsføring av våre produkter og tjenester og markedsføringsaktiviteter i tilknytning til samarbeidspartnere og distribusjonskanaler. Resultatet av analysen vil bli benyttet til å forbedre, erstatte og utvikle nye forsikringer, prosesser og arbeidsmetoder med det formål å imøtekomme dine og andre kunders forventninger og ønsker.
Rettslig grunnlag:
Berettiget interesse, når markedsføringen skjer i samsvar med markedsføringslovens bestemmelser, ettersom vi anser at vår interesse i drive markedsføring og utføre analyser i markedsføringsøyemed overveier dine personverninteresser.
Oppbevaringsperiode:
Personopplysninger oppbevares og behandles i den perioden som samsvarer med de til enhver tid gjeldende lovkrav til markedsføring. Dette forutsetter at du ikke har reservert deg mot direkte markedsføring fra oss. Dersom du velger å bli kunde hos oss, gjelder det som er angitt for forsikringstakere.
Dine rettigheter:
Du kan når som helst kreve at vi slutter å benytte dine personopplysninger til direkte markedsføring. Når behandlingen av dine personopplysninger er basert på ditt samtykke, har du til enhver tid rett til at trekke dette tilbake. Du har rett til å motsette deg behandling av dine personopplysninger som er basert på en berettiget interesse som rettslig grunnlag. Dersom du motsetter deg slik behandling, vil vi kun fortsette med behandlingen dersom det er en tvingende berettiget interesse for behandlingen som tilsidesetter dine interesser, fundamentale rettigheter eller friheter. Se mer under Dine rettigheter.